Google och SEO

Googles affärside är att presentera de mest relevanta resultaten för sina användare. Och för att hela tiden tillfredsställa användarna krävs det att Google hela tiden uppdaterar sin sökmotor för att ge en så bra sökupplevelse som möjligt. Det gör Google genom att ändra sin så kallade sökmotoralgoritm, det vill säga den matematiska formeln som sökmotorn jobbar efter. Den formeln hjälper hela tiden Google att prioritera olika sökresultat. För att Google ska kunna utvärdera din hemsida krävs det att din hemsida får ett besök från en spindel, ja du läste rätt en spindel. Självklart är inte detta vanliga spindlar som du hittar i skogen utan robotar. Dem mekaniska robotspindlarna kryper över din hemsida och läser in all information som finns. Nedan visar jag ett exempel på hur spindlarna kryper över din hemsida och hur Google optimering kan påverka detta.

Googles spindlar

 

  1. Spindeln hittar din hemsida genom en länk från ett forum och bestämmer sig för att besöka den.
  2. Först läser den din hemsidas adress (url) t.ex. www.maleri-goteborg.se. Spindeln har redan nu börjat uppfatta att din hemsida handlar om just ”måleri Göteborg” (bokstaven A uppfattas av spindeln som å).
  3. Därefter läser den din hemsidas titel (title) t.ex. Måleri i Göteborg. Spindeln bekräftar sina tidigare uppgifter om att hemsidan handlar om ett måleri i Göteborg.
  4. Därefter läser spindeln texten på din hemsida t.ex. spindeln inser att det ordet måleri och Göteborg förekommer många gånger.
  5. Sedan ser spindeln att alla dina bilder är döpte till maler-goteborg.jpg osv.
  6. När det har gått ett par dagar har dem andra spindlarna även hittat massor av länkar till din hemsida via forum, bloggar och kataloger. Spindlarna tänker ”den här sidan måste vara riktigt bra eftersom så många skriver om den. Vi måste meddela våra användare om detta och höja den i sökresultaten!"

Exemplet ovan visar hur Google prioriterar olika hemsidor beroende på innehåll och antal länkar.